BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 7, 2009

Tugasan Kelas : Konsep dan Model Kajian Tindakan

Kajian Tindakan :

  • Kajian tindakan ialah proses reflektif penyelesaian masalah yang progesif dan dipimpin oleh seorang individu yang bekerjasama dengan orang lain dalam satu kumpulan untuk meningkatkan cara penyelesaian masalah. (Wikipedia)
  • Menurut Kurt Lewin (1946), kajian tindakan ialah kajian yang komparatif mengikut syarat-syarat tertentu dan kesan daripada pelbagai bentuk tindakan sosial dan kajian yang mendahului tindakan sosial yang menggunakan kitaran langkah-langkah seperti perancangan, tindakan dan penemuan bukti tentang hasil tindakan.
  • Reason & Bradbury (2001) pula menyatakan kajian tindakan sebagai proses interaktif inkuiri yang menyeimbangkan perlaksanaan tindakan penyelesaian masalah dalam konteks kolaboratif dengan analisis data kolaboratif atau kajian untuk memahami sebab yang mendasari ramalan akan datang tentang perubahan peribadi dan organisasi.
  • Kajian tindakan dalam pendidikan ialah kajian yang dijalankan oleh satu kumpulan individu dalam persekitaran sekolah yang sama untuk meningkatkan pengajaran. (Carl Glickman 1992)
Tujuan Kajian Tindakan :
  • Untuk membantu pendidik mengawal situasi profesional mereka.
  • Untuk meningkatkan perkembangan pendidik melalui memelihara keupayaan mereka sebagai pencipta pengetahuan daripada pengguna pengetahuan.
  • Untuk mengumpul bukti di mana menjadikan maklumat daripada pertimbangan dan keputusan intuitif.
  • Untuk membangunkan latihan pendidik dengan menganalisis latihan yang sedia ada dan mengenalpasti unsur-unsur untuk perubahan

Kajian Tindakan Diperlukan :

  • Untuk membentuk kefahaman yang lebih mendalam dalam latihan kelas sebagai asas perubahan.
  • Dilakukan oleh guru untuk mengkaji kelemahan dalam pengajaran mereka, seterusnya meningkatkannya.
  • Untuk pendidik lebih memahami aspek pengajaran yang lebih menarik.
  • Sebagai alternatif kepada guru untuk menolong pelajar meningkatkan kualiti pembelajaran mereka.

Ciri-ciri Kajian Tindakan :

  • Kitaran (cyclic) - Langkah-langkah yang sama serta berulang-ulang.
  • Penyertaan (participative) - Peserta mestilah aktif dalam proses kajian.
  • Kualitatif (Qualitative) - Perbincangan lebih tertumpu kepada bahasa daripada nombor. Mereka boleh membangunkan kefahaman yang cukup untuk menjadi ko-penyelidik dalam pelbagai situasi.
  • Reflektif (reflective) - Reflektif kritikal pada setipa proses dan hasil adalah bahagian yang penting dalam setiap kitaran.
  1. Reka Bentuk Kajian Tindakan :Reka Bentuk Kajian Tindakan oleh Elliott (1993)
  • Pemahaman masalah dan perancangan dilakukan untuk melakukan strategi intervensi. (Reconnaissance & Rancangan umum)
  • Kemudiannya intervensi dilakukan. (Tindakan dalam Kajian Tindakan)
  • Semasa intervensi dilakukan, pemerhatian di lakukan dalam pelbagai bentuk. (Pemerhatian)
  • Strategi intervensi yang baru dikeluarkan dan proses kitaran berulang sehingga kefahaman mengenai masalah tercapai. (Refleksi dan Revisi)



















2. Reka Bentuk Kajian Tindakan oleh Kemmis & McTaggart (1988)

  • 4 langkah dalam kajian tindakan berdasarkan gelungan :

- Mereflek

- Merancang

- Bertindak

- Memerhati



0 comments: