Jurnal 1
Tajuk:
Action Research in the Secondary Science Classroom: Student Response to Differentiated, Alternative Assessment (American Secondary Education 32 (3)) (2004)
Penulis:
Waters, F. H., Smeaton, P. S. & Burns, T. G.
Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis:
Kajian ini dijalankan adalah untuk berkongsi kajian tindakan dalam kelas yang mengkaji persepsi pelajar terhadap model pembezaan penaksiran alternatif dalam kelas sains kedua. Hasil daripada kajian ini menunjukkan majoriti daripada pelajar lebih menggemari model pembezaan penaksiran alternatif berbanding penaksiran tradisional. Unsur-unsur pilihan, peningkatan pembelajaran dan pengalaman berterusan merupakan faktor yang bermakna mengikut pilihan pelajar.
Jurnal 2
Tajuk:
An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Atrs Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroom (2008)
Penulis:
Kosky, C. & Curtis, R.
Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis:
Kajian tindakan ini mengkaji bagaimana seni (ARTS) dalam pendidikan pembelajaran sosial boleh meningkatkan motivasi dan penglibatan pelajar dan kesan terhadap pencapaian pelajar menerusi peningkatan motivasi dan penglibatan. Rancangan pengajaran awal menumpukan kepada kepelbagaian kebijaksanaan sementara aktiviti seni (ARTS) dan diubahsuai berdasarkan nota refleksi guru dan tindakbalas pelajar. Walaupun tidak diduga, kami menemui bahawa dengan memberi pilihan kepada pelajar dalam apa jua aktiviti untuk dilengkapkan mempunyai kesan terbaik terhadap motivasi dan penglibatan mereka. Kebanyakan gred pembelajaran sosial meningkat dalam tindakbalas terhadap integrasi aktiviti seni (ARTS) dan pilihan pelajar.
Jurnal 3
Tajuk:
Qualitative Assessment Across Language Barriers: An Action Research Study (2009)
Penulis:
Cronje, J. C.
Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis:
Kajian ini mengkaji tiga penkasiran artefak digital di mana penaksir berusaha untuk memahami berbanding daripada kadar pelajar dan pencapaian mereka. Tiga pendekatan berbeza telah dilaksanakan. Pendekatan pertama ialah berdasarkan rubrik. Pendekatan kedua ialah pentafsiran dalam kumpulan dan penaksiran rakan sebaya. Pendekatan terakhir secara keseluruhannya berdasarkan persembahan pelajar sendiri terhadap bahan video yang mereka lakukan. Sumber data tersebut artifak yang dihasilkan oleh pelajar, penaksiran rubrik dan skor penaksiran. Hasil menunjukkan bahawa penaksiran kualitatif dengan kriteria antara penaksir, 12 orang pelajar dan rakan yang 2 tahun lebih tua daripada mereka, dibenarkan untuk penerangan terhadap penilaian pengalaman yang ditambah untuk perkembangan pelajar. Kajian selanjutnya memerlukan kaedah penaksiran audit yang piawai berbanding kaedah penaksiran piawai.
0 comments:
Post a Comment