BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 2 : Tugasan 2 - Jurnal

Jurnal 1 : Zulfaizal

Tajuk : Graduate Teacher Education and Change : Insights from a First-Grade Teacher's Experience
Penulis : Cathleen Doheny (2002)


  • Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengetahui masalah yang membawa perubahan dalam latihan mengajar menerusi pendidikan guru graduan.
  • Kaedah yang digunakan ialah pemerhatian terhadap bengkel penulisan yang dibuat oleh Lara Parker (guru yang dikaji) ke atas 26 orang pelajar serta temubual.
  • Guru yang dikaji menggunakan lima kriteria dalam bengkel penulisan tersebut iaitu hak milik, sokongan, ketabahan, intergrasi dan tindak balas pengajaran.
  • Daripada kajian yang dijalankan kriteria yang diutarakan oleh Lara berjaya dalam mengubah pengajaran.
Jurnal 2: Shuhada

Tajuk : Action Research in the Secondary Science Classroom : Student Response to Differentiated, Alternative Assessment.
Penulis : Waters, F. H., Smeaton, P. S. & Burns, T. G. (2004)


  • Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap pembezaan model penaksiran alternatif di dalam kelas sains menegah atas.
  • Pembezaan penaksiran alternatif didefinisikan melalui kajian ini sebagai penaksiran alternatif hibrid dan pembezaan arahan.
  • Kaedah yang digunakan ialah kaedah kaji selidik yang mengandungi 24 soalan berdasarkan lima skala iaitu daripada sangat bersetuju kepada sangat tidak setuju.
  • Hasil kajian menunjukkan majoriti daripada pelajar lebih mengutamakan pembezaan model penaksiran alternatif berbanding penaksiran tradisional.

Jurnal 3 : Muhamad

Tajuk : Science Teacher's Attemps at Integrating Feminist Pedagogy through Collaborative Action Research.
Penulis : Capobianco, B.M. (2007)


  • Kajian tindakan ini dilakukan bagi menentukan pengalaman percubaan 3 orang guru sains untuk mengubah latihan mereka melalui menjalankan kajian tindakan ke atas pengajaran sains yang feminis.
  • Data yang diperolehi menerusi temubual, perbincangan antara kumpulan, pemerhatian bilik darjah dan melihat dokumen sokongan. Analisis data bersifat inkuiri naratif.

Jurnal 4 : Zulfaizal

Tajuk:
Action Research on Cognitive Rescaling Guest columnist: Stacy Mortensen

Penulis:
Dave Edyburn (2002)

Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk menentukan dan melihat kesan pengskalaan semula teks digital yang terdapat dalam kajian dan proses menulis seorang murid yang dikenalpasti masalah pembelajarannya yang mana mempunyai kaitan dengan gangguan emosi, belajar di sekolah yang mempunyai persekitaran yang serba lengkap, di dalam sekolah di bandar.

Tempat kajian ini merupakan sebuah sekolah alternatif yang menyediakan pelajar sekolah tinggi dan pertengahan di dalam daerah bandar yang besar.

Kajian ini direkabentuk sebagai kajian tindakan yang dijalankan oleh guru. Hasil diukur berdasarkan penggunaan rumusan automatik yang terdapat dalam perisian Microsoft Word dan keupayaan untuk pengskalaan semula kognitif dan maklumat disusun dikaji menggunakan Internet untuk menghasilkan buku rujukan di dalam ekosistem yang khusus. Hasil kajian ini diterangkan dalam 2 bentuk untuk memahami kesan strategi pengskalaan kognitif terhadap pencapaian pelajar iaitu tingkahlaku pelajar dan sikap mereka terhadap pembelajaran.


Jurnal 5 : Zulfaizal

Tajuk:
Minute Math: An Action Research Study of Student Self-Assessment*

Penulis:
Brookhart, S. M., Andolina, M. & Zuza, Megan (2004)

Kajian tindakan ini melibatkan 41 orang pelajar kelas gred 3 termasuk pendidikan khas yang dijalankan oleh dua penyelia universiti, tiga orang guru dan tiga orang guru pelatih. Kajian ini melibatkan pelajar dalam meramalkan dan menggrafkan skor ujian mereka dalam masa satu minggu ujian terhadap 0-9 fakta ulangan. Pelajar juga direflek setiap minggu terhadap progres mereka dan kejayaan pembelajaran dan strategi penyelesian masalah. Penaksiran diri pelajar berjaya pada pembelajaran tugasan mengingat jadual waktu dalam pengalaman untuk pelajar tentang pemantauan pembelajaran matematik mereka.

Hasil kajian ini menyediakan data untuk mencadangkan keputusan yang konsisten untuk seorang pelajar di mana alatan teknologi, rumusan automatik dibuktikan menjadi bernilai kepada pelajar yang menderita dengan ketidakupayaan.


Jurnal 6 : Shuhada

Tajuk:
An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Atrs Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroom (2008)

Penulis:
Kosky, C. & Curtis, R.

Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis:

Kajian tindakan ini mengkaji bagaimana seni (ARTS) dalam pendidikan pembelajaran sosial boleh meningkatkan motivasi dan penglibatan pelajar dan kesan terhadap pencapaian pelajar menerusi peningkatan motivasi dan penglibatan. Rancangan pengajaran awal menumpukan kepada kepelbagaian kebijaksanaan sementara aktiviti seni (ARTS) dan diubahsuai berdasarkan nota refleksi guru dan tindakbalas pelajar. Walaupun tidak diduga, kami menemui bahawa dengan memberi pilihan kepada pelajar dalam apa jua aktiviti untuk dilengkapkan mempunyai kesan terbaik terhadap motivasi dan penglibatan mereka. Kebanyakan gred pembelajaran sosial meningkat dalam tindakbalas terhadap integrasi aktiviti seni (ARTS) dan pilihan pelajar.


Jurnal 7 : Shuhada

Tajuk:
Qualitative Assessment Across Language Barriers: An Action Research Study (2009)

Penulis:
Cronje, J. C.

Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis:

Kajian ini mengkaji tiga penkasiran artefak digital di mana penaksir berusaha untuk memahami berbanding daripada kadar pelajar dan pencapaian mereka. Tiga pendekatan berbeza telah dilaksanakan. Pendekatan pertama ialah berdasarkan rubrik. Pendekatan kedua ialah pentafsiran dalam kumpulan dan penaksiran rakan sebaya. Pendekatan terakhir secara keseluruhannya berdasarkan persembahan pelajar sendiri terhadap bahan video yang mereka lakukan. Sumber data tersebut artifak yang dihasilkan oleh pelajar, penaksiran rubrik dan skor penaksiran. Hasil menunjukkan bahawa penaksiran kualitatif dengan kriteria antara penaksir, 12 orang pelajar dan rakan yang 2 tahun lebih tua daripada mereka, dibenarkan untuk penerangan terhadap penilaian pengalaman yang ditambah untuk perkembangan pelajar. Kajian selanjutnya memerlukan kaedah penaksiran audit yang piawai berbanding kaedah penaksiran piawai.




0 comments: