1. Mengapa guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan:
- untuk menambahkan pengetahuan dan mengembangkan pengetahuan yang sedia ada berdasarkan penyelidikan.
- untuk mengenalpasti masalah atau isu yang timbul di samping dapat membaiki kelemahan-kelemahan yang wujud dalam sesuatu masalah.
- untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman profesionalisme sebagai seorang pendidik.
- untuk meningkatkan hasil produk yang bermutu dan melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang di sekolah.
- untuk membuat sesuatu yang kreatif & kritis dalam proses P&P di dalam kelas.
- untuk memperbaiki teknik pengajaran yang boleh menarik minat pelajar-pelajar.
- untuk mempertingkatkan kefahaman pelajar dalam mengenali alatan pertukangan.
- untuk memberi kefahaman yang meluas tentang penggunaan alatan.
- untuk mendedahkan aspek-aspek keselamatan semasa melakukan tugasan dalam bengkel.
- untuk menerangkan ciri-ciri kebersihan diri, alatan dan bengkel.
- sebagai panduan (teori) sebelum melakukan tugasan secara praktikal di dalam bengkel.